Nissan japońska precyzja, osiągi i innowacja w jednym znaku

3 min czytania
Nissan  japońska precyzja, osiągi i innowacja w jednym znaku

Nissan to marka, która swoją pozycję zbudowała na solidności, nowoczesności i nieustannej innowacyjności. Początki sięgają lat 30. XX wieku, kiedy to firma działała jeszcze pod nazwą Datsun. Po II wojnie światowej Nissan rozpoczął dynamiczną ekspansję, najpierw w Japonii, a następnie na rynkach zagranicznych. Marka szybko zdobyła uznanie dzięki niezawodnym pojazdom osobowym, ale także samochodom sportowym, które z czasem stały się jej wizytówką. W historii Nissana sport i technologia zawsze szły w parze z jednej strony doskonała inżynieria, z drugiej pasja do jazdy i motorsportu. Efektem tej synergii są jedne z najbardziej kultowych modeli w dziejach japońskiej motoryzacji.

Skyline GT-R narodziny legendy

Wielu fanów motoryzacji uważa, że prawdziwa historia Nissana zaczyna się od Skyline’a GT-R. Choć początkowo Skyline był modelem produkowanym przez firmę Prince Motor Company, po jej przejęciu przez Nissana w latach 60., model ten zyskał nowe życie. GT-R czyli Gran Turismo Racing” szybko zyskał status kultowego, zwłaszcza dzięki sukcesom w japońskich wyścigach torowych. Prawdziwa legenda narodziła się jednak wraz z generacjami R32, R33 i R34, które zdominowały nie tylko tor, ale i świat tuningowej motoryzacji. Szczególnie R34 z ikonicznym silnikiem RB26DETT, napędem na cztery koła ATTESA i systemem skrętnej tylnej osi HICAS do dziś uchodzi za święty Graal dla miłośników JDM.

Nissan GT-R R35 japoński Godzilla” XXI wieku

W 2007 roku marka zaprezentowała światu model Nissan GTR o oznaczeniu R35 pojazd, który przestał być częścią linii Skyline i stał się osobną ikoną. Ten supersamochód, często określany jako Godzilla”, był przykładem absolutnej dominacji technologii nad fizyką. Wyposażony w podwójnie turbodoładowany silnik V6 o mocy przekraczającej 500 KM (w nowszych wersjach znacznie więcej), zaawansowany napęd na cztery koła i precyzyjne skrzynie dwusprzęgłowe, GT-R R35 potrafił zawstydzić droższych europejskich konkurentów zarówno na torze, jak i w testach przyspieszenia. Przez wiele lat uchodził za jedno z najlepiej wycenionych aut w kategorii prawdziwych supersamochodów”.

Z-Series sport w przystępnej cenie

Obok GT-R, Nissan rozwijał również linię Z bardziej przystępną, ale równie emocjonującą. Od legendarnego Datsuna 240Z, przez 300ZX, aż po nowoczesne 350Z, 370Z i zaprezentowany niedawno model Nissan Z ta seria zawsze oferowała świetny stosunek ceny do osiągów. Modele z serii Z były mniej surowe od GT-R, ale za to bardziej analogowe, z napędem na tył, klasyczną skrzynią manualną i wyważonym prowadzeniem. Stanowiły doskonałą propozycję dla tych, którzy cenią sobie sportową jazdę bez przesadnych wspomagaczy elektronicznych. Najnowszy Nissan Z kontynuuje tę filozofię, ale dodaje nowoczesne technologie i wyraźny retro design nawiązujący do złotej ery lat 70.

Nissan dziś równowaga między osiągami a przyszłością

Choć Nissan ma sportowe DNA, nie stroni od innowacji związanych z elektromobilnością i zrównoważonym rozwojem. Model Leaf, jeden z pierwszych masowo produkowanych samochodów elektrycznych, pokazał, że marka potrafi być prekursorem w nowoczesnym podejściu do mobilności. Obecnie Nissan rozwija linię pojazdów elektrycznych (m.in. Ariya), łącząc doświadczenie z motorsportu z nowoczesnymi napędami i komfortem użytkowania. Jednocześnie nie zapomina o fanach sportowych wrażeń, czego dowodem są wciąż produkowane GT-R i Z.

Autor: Artykuł sponsorowany

echolegnica_kf