Wielka Czerwcówka z Modrzejewską. Zapraszamy na maraton teatralny

Teatr im Heleny Modrzejewskiej w Legnicy zaprasza na Wielką Czerwcówkę z Modrzejewską.  

- To nasze teatralne święto, weekendowy maraton spektakli z legnickiej sceny, którym chcemy podsumować ostatnie trzy sezony - mimo ograniczeń pandemicznych bardzo owocne artystycznie – mówi Mariola Hotiuk z teatru. - To doskonała okazja by nadrobić zaległości repertuarowe, spotkać się w Teatrze „jak za starych dobrych czasów” i znów w pełni dać się porwać wykreowanym na scenie światom – raz fantastycznym, baśniowym a innym razem boleśnie bliskim i realnym, przypominającym o tym, co ważne, otwierającym oczy.

W dniach 2-5 CZERWCA zagramy aż 4 spośród naszych ostatnich premier!

3 czerwca (piątek), 18.00, Scena Gadzickiego

Fanny i Aleksander

Ingmar Bergman

przekład: Zygmunt Łanowski

reżyseria: Łukasz Kos

scenografia i światło: Paweł Walicki

kostiumy: Barbara Sikorska-Bouffał

muzyka: Dominik Strycharski

wideo: Kamil Walesiak

konsultacje dramaturgiczne: Hubert Sulima

asystent kostiumografa: Aleksandra Komarzeniec-Piss

występują: Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Joanna Gonschorek, Aleksandra Listwan, Zuza Motorniuk, Małgorzata Patryn, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Robert Gulaczyk, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Paweł Wolak oraz gościnnie: Łukasz Kos, Ezra Kos, Ninel Kos, Rema Kos

inspicjent-sufler: Mariusz Sikorski

premiera: 28 lutego 2020 r., Scena im. Ludwika Gadzickiego

Po śmierci ojca nadwrażliwy Aleksander wraz z matką i dwiema siostrami trafia z domu pełnego miłości pod opiekę pastora – człowieka rygorystycznego i dalekiego od wszelkiej wyrozumiałości. Summa Ingmara Bergmana, jego osobista wyprawa do źródeł twórczości, będąca jednocześnie przejmującą historią rodzinną i ponadczasowym hymnem na cześć teatru. Spektakl wpisany w przestrzeń prawie dwustuletniego gmachu teatru w Legnicy – oraz w jego artystów.

Mało jest w Polsce zespołów, które byłyby w stanie w tak wiarygodny sposób stworzyć tę bogatą, nieoczywistą panoramę – pisał recenzent – które byłyby w stanie nasycić ją takimi pokładami dobrej energii i prawdziwych międzyludzkich relacji. (Tomasz Domagała, blog domagalasiekultury.pl)

4 czerwca (sobota)

15.00, Scena na Nowym Świecie

Głosy nowej Białorusi

Andriej Kuriejczyk

przekład: Robert Urbański

reżyseria: Łukasz Kos

scenografia i kostiumy: Paweł Walicki

wideo: Kamil Walesiak

muzyka (na żywo): Polpo Motel: Olga Mysłowska, Daniel Pigoński

występują:  Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Aleksandra Listwan, Zuza Motorniuk, Anita Poddębniak, Magda Skiba, Małgorzata Urbańska, Bartosz Bulanda, Rafał Cieluch, Bogdan Grzeszczak, Jana Kowalewskiego, Mateusz Krzyk, Paweł Palcat, Paweł Wolak oraz Jakub Klimaszewski (gościnnie), Maria Przybyło, Mariusz Sikorski, Kamil „Wallace” Walesiak

inspicjent-sufler: Mariusz Sikorski

premiera: 13 listopada 2021 r., Scena Gadzickiego

Kilkanaście spośród siedmiuset relacji o zderzeniu się obywatelskiego społeczeństwa Białorusi z reżimem Łukaszenki. Indywidualne historie, które naświetlają osobisty wymiar dramatu wciąż dziejącego się za naszą wschodnią granicą, choć nie kieruje się tam już telewizyjnych kamer. Teatr verbatim w wydaniu najważniejszego dramatopisarza współczesnej Białorusi.

Wstrząsające historie przemocy, poniżenia i cierpienia [...] wyszeptywane, wypowiadane, wykrzyczane na pustej scenie mają wielką moc. (Przemysław Gulda, guldapoleca.pl)

20.00, Scena Gadzickiego

Król Lear

William Szekspir

przekład: Stanisław Barańczak

reżyseria i adaptacja tekstu: Anna Augustynowicz

scenografia: Marek Braun

kostiumy: Tomasz Armada

muzyka: Jacek Wierzchowski

wizualizacje: Wojciech Kapela

reżyseria światła: Krzysztof Sendke

asystent reżysera: Jan Kamiński

asystentka kostiumografa: Martyna Konieczny

występują: Cecylia Caban, Magda Drab, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Weronika Krystek, Karolina Kuklińska, Aleksandra Listwan, Magdalena Maścianica, Zuza Motorniuk, Katarzyna Osipuk, Judyta Paradzińska, Anita Poddębniak, Beata Wnęk-Malec oraz Mirosław Zbrojewicz

inspicjenci-suflerzy: Urszula Kraska, Mariusz Sikorski

premiery: 12 września 2020 r. w Legnicy oraz 4 czerwca 2021 r. w Opolu

Koprodukcja z Teatrem im. Jana Kochanowskiego w Opolu

Arcydramat Szekspira: historia pychy i upadku władcy, ojca i mężczyzny w jednej osobie. W ujęciu Anny Augustynowicz – zarówno intelektualny traktat o końcu epoki patriarchatu, jak i niejednoznaczne studium ludzkiej psychiki, a do tego badanie granic możliwości wyrazowych współczesnej sceny.

To nie jest przedstawienie łatwe. Nie jest też przyjemne. Ale z pewnością można wobec niego użyć słowa, które w odniesieniu do teatru pojawia się rzadko: to jest przedstawienie mądre. (Dariusz Kosiński, „Tygodnik Powszechny”)

5 czerwca (niedziela)

12.00, Scena Gadzickiego

Golec

czyli... taka bajka... że ten tego... możesz być kim chcesz, kolego!

Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK)

reżyseria: Paweł Wolak i Katarzyna Dworak (PiK)

scenografia i kostiumy: Małgorzata Bulanda

animacje: Aleksandra Listwan i Bartosz Bulanda

muzyka: Krzysztof Figurski

występują: Magda Biegańska, Katarzyna Dworak, Gabriela Fabian, Ewa Galusińska, Zuza Motorniuk, Małgorzata Pauka, Anita Poddębniak, Bogdan Grzeszczak, Jan Kowalewski, Mateusz Krzyk, Paweł Wolak

inspicjent-sufler: Mariusz Sikorski

premiera 2 kwietnia 2022 r., Scena Gadzickiego

Napisana z inspiracji bajkami La Fontaine'a, Krasickiego i Fredry bajka dla dzieci i dorosłych przedstawia ludzkie sprawy w zwierzęcym przebraniu. Inscenizacja z muzyką na żywo, wykorzystująca wielkoformatowe animacje, jednocześnie bawi i uczy, przekonując, że każdy jest kowalem swego losu.

Aktorzy bawią się popkulturowymi kliszami […] w spektaklu oglądamy atrakcyjnie wymyślone sceny zbiorowe […] całość ma odrobinę wodewilowego wdzięku (Piotr Kanikowski, 24legnica.pl).

16.00, Art CafeModjeska

Teatr w sytuacjach granicznych – dyskusja panelowa

Rozmówcy: Dorota Ignatjew (Teatr Nowy w Łodzi), Jacek Głomb (Teatr Modrzejewskiej w Legnicy), Roman Pawłowski (TR Warszawa), Waldemar Raźniak (Narodowy Stary Teatr)

Prowadzenie Łukasz Drewniak

Od wiosny 2020 roku słychać w teatrach syrenę alarmową. Dyrektorzy scen polskich i ich zespoły są konfrontowani z kolejnymi zagrożeniami, rzeczywistość testuje społeczną rolę teatru. Co wiemy dziś, pod koniec trzeciego nadzwyczajnego sezonu, czego wciąż dowiadujemy się o polskich artystach, publiczności, repertuarze i polityce organizatorów w chwili próby? Zdajemy ten egzamin czy powoli zaczynamy podnosić ręce do góry w geście poddania? Jak reagować na wyzwania współczesności, co zmieniać i czego nie zmieniać w funkcjonowaniu krajowych scen? Jaki może i jaki powinien być teatr?

Dyskusja będzie próbą diagnozy stanu polskiego teatru po pandemii, w czasach radykalnej polaryzacji społecznej i politycznej, w ogniu sporów środowiskowych i pokoleniowych, w obliczu wojny w Ukrainie i tuż przed zbliżającym się wielkim kryzysem ekonomicznym, który być może zaburzy model finansowania instytucji publicznych.

19.00, Scena Gadzickiego

Jeziorko

premiera filmu

Film krótkometrażowy w reżyserii Martyny Majewskiej na podstawie jej spektaklu E-migrant (2020), opowieści o młodym człowieku, który decyduje się porzucić swe dotychczasowe życie. Bohater przeprowadza się na wyspę na środku jeziora, rytualnie pali swój smartfon, rzuca światu wyzwanie, chce zerwać z nim wszelkie więzi. Ale czy to w ogóle możliwe – żyć poza światem? Dzieło nagradzanej scenarzystki i reżyserki, która ma na koncie zarówno spektakle dramatyczne, jak też krótkie metraże filmowe, koncerty i uroczystości. „Kolejne sceny i obrazy komentują się nawzajem, słowa napierają na siebie. Trudno od ekranu oderwać wzrok, ogląda się ten spektakl świetnie” - pisała krytyka po premierze E-migranta.

Po projekcji odbędzie się spotkanie z twórcami filmu.

Bilety na te wszystkie wydarzenia dostępne są online: https://teatrlegnica.interticket.pl/  oraz w Kasie Teatru (ul. Rynek 39, pn-pt w godz. 9:00-16:00, pod numerem tel. +48 76 72 33 505 i godzinę przed przedstawieniem w miejscu grania spektaklu).

 Źródło: Teatr im Heleny Modrzejewskiej