Prowadzenie własnego e-commerce to dla jego właściciela szereg obowiązków. Jednym z traktowanych po macoszemu jest sporządzenie i wdrożenie regulaminu sklepu internetowego, który jest obowiązkowy – wynika to z przepisów prawa. Dodatkowo chroni on interesy sprzedawcy i kupującego, jak i przyczynia się do wzrostu zaufania klientów oraz ich większą chęć dokonywania zakupów. Przedstawiamy najważniejsze kwestie związane z regulaminem sklepu internetowego, a także odpowiadamy na istotne pytania, o to jak długi powinien być oraz gdzie go umieścić.
Jakie akty prawne powinny być wzięte pod uwagę podczas pisania regulaminu sklepu internetowego?
Regulamin sklepu internetowego to dokument będący zbiorem praw i obowiązków sprzedającego oraz kupującego. Zawarte w nim informacje muszą być zgodne z aktami prawa, które to warunkują. Są to:
- kodeks cywilny,
- RODO,
- ustawa o ochronie danych osobowych,
- ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów,
- ustawa o prawach konsumenta,
- ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną.
Regulamin sklepu internetowego napisany przez prawników, np. Informaticalegis.com będzie dostosowany nie tylko do aktualnie obowiązujących aktów prawnych, ale i profilu działalności, dlatego to rozwiązanie, na które decyduje się wielu sprzedawców z branży e-commerce.
Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
Nawet oddając stworzenie regulaminu sklepu internetowego w ręce profesjonalistów, warto wiedzieć, co powinien zawierać kompletny, rzetelny dokument. Przede wszystkim są to dane, które pozwalają bezbłędnie zidentyfikować przedsiębiorcę (w tym numer NIP i REGON) oraz informacje o zakresie prowadzonej działalności – świadczone usługi oraz terytorium prowadzenia działalności. Następnie w regulaminie muszą znaleźć się warunki sprzedaży towarów lub świadczenia usług i formy płatności dostępne dla kupującego. Jeden z najważniejszych punktów całego regulaminu sklepu internetowego to polityka reklamacji, zwrotów oraz rozwiązywania umów zawartych na odległość. Należy również zaznaczyć w dokumencie, że istnieje możliwość wprowadzenia w nim aktualizacji wraz ze zmianami obowiązujących aktów prawnych.
W regulaminie opcjonalnie powinny znaleźć się informacje związane z tym, jakie są wymagania techniczne do korzystania z danego produktu, gdy jest to np. program komputerowy, a także informacje dodatkowo, które związane są ze specyfiką danego biznesu.
Podczas tworzenia dokumentu ważne jest skupienie się na tym co powinien opisać, a nie jak długi powinien być regulamin sklepu internetowego, ponieważ w tym zakresie nie ma żadnych prawnych wytycznych. Biorąc pod uwagę szeroki zakres informacji, który należy w nim umieścić, dobrze będzie podzielić dokument na kilka mniejszych części, tak aby był łatwiej przywajalny przez kupującego.
Gdzie umieścić regulamin w e-sklepie?
Samo napisanie prawidłowego regulaminu sklepu internetowego to połowa sukcesu. Trzeba także pamiętać, że dokument musi być umieszczony w odpowiednim miejscu. Zgodnie z przepisami musi znaleźć się w widocznym, łatwym do odszukania miejscu na stronie www e-commerce. Dobrą praktyką jest zamieszenie oprócz samej treści, także pliku PDF do pobrania. Zgodnie z prawem wymagane jest, aby odnośnik do regulaminu pojawiał się także w czasie składania zamówienia, potwierdzenie zapoznania się z nim wymagane jest przed przejściem do okna płatności.