Romantyczne zamknięcie epoki zabrzmi w sali Królewskiej Akademii Rycerskiej

W grudniowy wieczór Sala Królewska Akademii Rycerskiej w Legnicy stanie się miejscem spotkania z wielką muzyką romantyzmu. Filharmonia Sudecka zaprasza na koncert z cyklu „Filharmonia w Królewskiej”, gdzie przenikające się głosy Scharwenki i Brahmsa stworzą wieczór pełen blasku i refleksji.
- Posłuchaj potęgi fortepianu i orkiestry — program i wykonawcy
- Przypomnieć historię przez muzykę i kilka anegdot o kompozytorach
Posłuchaj potęgi fortepianu i orkiestry — program i wykonawcy
W roli solisty wystąpi ceniony pianista Kenny Broberg, a orkiestrę poprowadzi Anna Sułkowska-Migoń. W programie znalazł się monumentalny IV Koncert fortepianowy f-moll op. 82 Xavera Scharwenki oraz żywa i melodyjna „Uwertura akademicka” Johannesa Brahmsa — krótkie, ale efektowne dopełnienie wieczoru. 🎶
Wykonawcy: Anna Sułkowska-Migoń — dyrygent; Kenny Broberg — fortepian; Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej.
Program (orientacyjnie):
- Xaver Scharwenka — IV Koncert fortepianowy f-moll op. 82 (ok. 42′)
- Johannes Brahms — „Uwertura akademicka” (ok. 10′)
Data i godzina: 4 grudnia 2025 (czwartek), godz. 19:00. Miejsce: Sala Królewska Akademii Rycerskiej, wejście od ul. Bilsego. Bilety: 40 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) i 1 zł (dla uczniów Zespołu Szkół Muzycznych) dostępne na bilety.filharmoniasudecka.pl oraz na godzinę przed koncertem. Bilety: 40 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) i 1 zł (dla uczniów Zespołu Szkół Muzycznych) — do kupienia na bilety.filharmoniasudecka.pl oraz na godzinę przed koncertem.
Przypomnieć historię przez muzykę i kilka anegdot o kompozytorach
Program wieczoru daje okazję nie tylko do słuchania, lecz i do przypomnienia biografii obu twórców. Xaver Scharwenka — wychowany między kulturami, z silnym związkiem z polskimi melodiami ludowymi — zapisał się w historii jako wybitny interpretator Chopina i autor koncertu, który w swoim czasie podbił sceny Europy i Ameryki. Jego IV koncert fortepianowy to ostatnie wielkie dzieło, które za życia kompozytora odnosiło sukcesy, wykonywane m.in. pod batutą Mahlera.
Johannes Brahms natomiast, choć niejednokrotnie melancholijny, potrafił też podejść do tematu z lekkim humorem — tak powstała „Uwertura akademicka”, utwór zbudowany z melodii studenckich, z wieńczącym ją „Gaudeamus igitur”. W źródłach zachowały się jego ironiczne uwagi o utworze:
„piekielnie akademicko i nudno” — Johannes Brahms
„wesołe potpourri piosenek studenckich à la Suppé” — Johannes Brahms
To wieczór, który łączy wielkie formy koncertowe z muzycznym humorem i akademicką tradycją — propozycja dla tych, którzy chcą poczuć rozmach romantycznej orkiestry i wirtuozerię fortepianu. 😊
na podstawie: Legnickie Centrum Kultury im. Henryka Karlińskiego.
Autor: krystian

