Legnica odważnie stawia na edukację bez nienawiści - takie są wnioski po kończącym się miejskim projekcie. Kampania HEJt właśnie dobiega końca i zdecydowanie serca uczniów legnickich szkół podstawowych i średnich zostały zdobyte. Kampania, która miała na celu zwalczanie hejtu i promowanie pozytywnych relacji w ciągu 17 dni odwiedziła 23 legnickie szkoły, a udział w niej wzięło prawie 2500 tysiąca uczniów.
Czym jest HEJt?
Hejt to forma agresji i obrażania innych osób lub grup, szczególnie w przestrzeni internetowej. Jest to działanie destrukcyjne, które może przybierać różne formy, takie jak obraźliwe komentarze, przemoc słowna, rozpowszechnianie pogłosek i plotek, wyzywanie i znieważanie, groźby i nękanie, a także manipulacja obrazem. Miejski projekt HEJt narodził się z chęci pokazania, że warto postawić na pozytywne zachowania i zdrowe relacje.
Cele Kampanii
Celem miejskiej kampanii było nie tylko zwalczanie hejtu, lecz także promowanie pozytywnego i wspierającego zachowania zarówno w internecie, jak i w życiu codziennym. W ostatnich tygodniach odbyła się seria spotkań, która odniosła duży sukces. Kinga Zawodnik, prezenterka i piosenkarka, autorka projektu przeciw hejtowi skierowanego do dzieci i młodzieży, była gościem specjalnym tych wydarzeń i została zasypana pozytywnymi wiadomościami od uczestników projektu oraz ich rodziców.
W kampanię zaangażowani byli także lokalni eksperci, w tym Dariusz Kantor, pedagog specjalny, Justyna Janusz i Robert Kuczak z legnickiej straży miejskiej oraz przedstawiciele legnickiej policji. W szkołach średnich uczniowie spotykali się także z mecenasem Maciejem Kowalskim z Kowalski, Popławski i Wspólnicy, Kancelaria Radców Prawnych.
Kampania HEJt rozpoczęła się od pilotażowych spotkań w 6 legnickich szkołach pod koniec października. Pozytywne relacje uczniów, nauczycieli i rodziców przekonały organizatorów do rozszerzenia projektu na wszystkie szkoły. W sumie odbyły się 23 spotkania w szkołach podstawowych i średnich. O sukcesie przeprowadzanych przez nas zajęć w tym projekcie świadczą także zgłoszenia dyrektorów szkół oraz samych uczniów potrzeby przeprowadzenia ich w kolejnych klasach. Sporo wiadomości odebraliśmy również z okolicznych miejscowości, które także zainteresowane są przeprowadzeniem tego typu zajęć w ich placówkach oświatowych.
Kampania przeciw hejtowi została zorganizowana przez Urząd Miasta w ramach projektu "Zdrowa Legnica", we współpracy z KGHM Polska Miedź SA. Partnerstwo to umożliwiło przeprowadzenie akcji na szeroką skalę. Zakończenie kampanii HEJt to nie tylko punkt kulminacyjny działań, ale także początek długotrwałego procesu edukacyjnego. Już myślimy o kontynuacji tego projektu w przyszłym roku. Miejmy nadzieję, że pozostawi on trwały ślad wśród młodych ludzi, inspirując ich do dbania o pozytywną atmosferę online i offline.
Przed nami jeszcze podsumowanie kampanii, które odbędzie się 13 grudnia o godz. 11.00 w Hotelu Qubus. Zostaną na nie zaproszeni przedstawiciele wszystkich szkół biorących udział w projekcie oraz wszyscy eksperci, z którymi odbywały się zajęcia w szkołach. Gośćmi specjalnymi będą: Kinga Zawodnik oraz MEDUSA, czyli Adrian Salamon - youtuber, idol młodego pokolenia.