Czynniki skutecznego planowania strategicznego

Jeśli rozumiesz znaczenie planowania w zarządzaniu i chcesz wykorzystać wszystkie korzyści płynące z tej funkcji, rozważ 5 poniższych czynników, które decydują o skuteczności planowania.

Zaangażowanie

Chociaż planowanie jest funkcją kierowniczą, nie powinno być wykonywane przez jedną osobę za zamkniętymi drzwiami. Wręcz przeciwnie, zadaniem menedżera jest uczynienie z planowania procesu opartego na współpracy i włączeniu społecznym. Spraw, aby Twoi pracownicy czuli się zaangażowani w proces planowania, a z chęcią zaangażują się w realizację planu i wezmą na siebie współodpowiedzialność za jego wykonanie. Mogą nawet mieć innowacyjne pomysły, które w przeciwnym razie zostałyby przeoczone.

Dane, a nie założenia

Wszyscy mamy założenia dotyczące firm i rynków, ale niekoniecznie są one prawdziwe. Opieranie planu na założeniach jest poważnym błędem, który przekreśla wszystkie korzyści płynące z właściwego planowania. Ważne jest, aby przeprowadzać badania rynku, organizować grupy fokusowe, rozmawiać z własnymi pracownikami, konsultować się z ekspertami rynkowymi - zdobywać wszelkie informacje, które pomogą oprzeć decyzje na danych, a nie na założeniach.

Komunikacja

Ważne jest, aby jasno komunikować pracownikom pożądane wyniki i plan strategiczny w firmie. Pielęgnuj otwartą komunikację, zachęcając wszystkich do przekazywania informacji zwrotnych i sugerowania ulepszeń planu. Należy pamiętać, że niektóre korzyści płynące z planowania, takie jak w szczególności innowacje, zależą od tego, jak chętnie pracownicy zgłaszają swoje pomysły i czy czują się wysłuchani i docenieni za ich przedstawienie.

Kultura wzrostu

Prawdziwe skupienie się na poprawie efektywności i wzrostu może być utrzymane tylko w kulturze, która ceni efektywność i wzrost. Pracuj nad stworzeniem takiej kultury w swojej organizacji. Jeśli pomagasz pracownikom uczyć się i rozwijać swoje umiejętności, doceniasz i nagradzasz osobiste osiągnięcia, pracownicy będą bardziej skłonni do angażowania się w ambitne cele i wymagające plany.

Zaangażowanie w zmiany

Skuteczne planowanie wymaga porzucenia przestarzałych procesów, rewizji strategii, innowacji, zatrudniania i zwalniania. Wszystko to oznacza zmiany, którymi trudno zarządzać. Jednak, aby naprawdę skorzystać z zalet planowania, menedżer powinien być gotowy wyjść poza kosmetyczne zmiany i stawić czoła możliwej niechęci zespołu. Pod tym względem planowanie w zarządzaniu jest funkcją wymagającą wiele odwagi i zaangażowania.

Podsumowanie

Skuteczne planowanie strategiczne pomoże stworzyć formalny, ale możliwy do zastosowania dokument, który będzie wyznaczał priorytety i codzienne działania organizacji. Wymaga to wiele wiedzy i wysiłku, ale korzyści płynące z planowania w zarządzaniu przedsiębiorstwem w pełni je uzasadniają i mogą w efekcie pozwolić stać się lepszym menedżerem. W szczególności planowanie pomoże Ci wyznaczyć właściwe cele, zmniejszyć niepewność przyszłości, osiągnąć efektywne wykorzystanie zasobów ludzkich i materialnych, zaangażować pracowników i wiele innych.