Pracownicy Legnickiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej już od 1 listopada są w pełnej gotowości do zimowego utrzymania dróg i chodników. W tym czasie pługopiaskarki wyjeżdżały już pięciokrotnie do akcji. Głównie do usuwania gołoledzi na wiaduktach, mostach i rondach.
- Mamy przygotowane 500 ton soli i 700 ton piasku – informuje LPGK. – Te zapasy, w razie potrzeby, w każdej chwili mogą zostać uzupełnione. W pogotowiu na wyjazd do akcji czeka osiem pługopiaskarek i dwie piaskarki. Niebawem uzupełnią tę flotę kolejne dwa pojazdy.
Pracownicy wytypowani do akcji zima prowadzą dyżury. Bardzo pomocna w prognozowaniu pogody jest własna stacja meteo. Cenne w zbieraniu informacji są też kamery ITS. Właśnie dzięki nim można bardzo szybko ustalić, gdzie w pierwszej kolejności wysłać sprzęt. Bo zdarza się, że np. bardzo mocno pada śnieg na ul. Nowodworskiej, a na osiedlu Piekary nie.
W Legnicy do zimowego utrzymania wytypowanych zostało około 143, 7 km dróg i ok. 15,4 km chodników. Obowiązują cztery standardy ich utrzymania. W najwyższym jezdnie i pobocze utwardzone mają być wolne od czynników powodowanych zjawiskami atmosferycznymi. Z kolei w standardzie najniższym, czyli w V, jezdnia powinna być odśnieżona, a w miejscach zasp powinien być odśnieżony co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek, dopuszczone są również w przerwy w komunikacji do 8 godzin.
Pozostałe drogi są również objęte zimowym utrzymaniem według potrzeb, na podstawie typowania przez Zarząd Dróg Miejskich.
Najważniejsze miejsca, które zawsze odśnieżane są w pierwszej kolejności to: wiadukt na al. Piłsudskiego, wiadukt na ul. Wrocławskiej, rondo Niepodległości oraz „górka” na ul. Złotoryjskiej (na odcinku od ul. Asnyka do ul. Ceglanej). To są kluczowe dla bezpieczeństwa ruchu arterie. Także z powodu dojazdów mieszkańców do pracy.
Przetarg na zimowe utrzymanie dróg od 1 listopada 2021 do 30 kwietnia 2022 wygrało Legnickie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, które złożyło najkorzystniejszą ofertę.
Fot. archiwum LPGK