Miasto Legnica pozyskało 6 257 277,00 zł ze środków rezerwy subwencji ogólnej z przeznaczeniem na budowę wiaduktu nad linią kolejową nr 137 wraz z odcinkami dróg dojazdowych w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Budowa Zbiorczej Drogi Południowej w Legnicy – Etap III od al. Rzeczypospolitej do ul. Sikorskiego”. Warto dodać, że całkowita kwota wsparcia, jaką w 2023 r. przeznaczono ze środków rezerwy subwencji ogólnej na zadania inwestycyjne na Dolnym Śląsku to 8 450 349 zł. 74 proc. tych środków trafi zatem do Legnicy.
- Budowa tego obiektu inżynieryjnego nad linią kolejową relacji Katowice-Legnica zapewni bezkolizyjny przebieg zbiorczej drogi południowej, co znacząco usprawni ruch drogowy w tej części miasta, a także poprawi bezpieczeństwo kierowców, rowerzystów i pieszych. Dziękuję za wsparcie i zaangażowanie ministrowi Krzysztofowi Kubowowi oraz wiceministrowi Rafałowi Weberowi z Ministerstwa Infrastruktury – powiedział Tadeusz Krzakowski, prezydent Legnicy.
Całkowita wartość robót budowlanych tego etapu inwestycji to blisko 23 mln zł.
Wiadukt nad linią kolejową nr 137 jest elementem zbiorczej drogi południowej (ZDP) w Legnicy (praca są prowadzone w ramach Etap III od al. Rzeczypospolitej do ul. Sikorskiego). Inwestycja jest kontynuacją dwóch wcześniej wykonanych etapów budowy ZDP, tj. od ul. Złotoryjskiej do ul. Grabskiego oraz od ul. Wojska Polskiego do skrzyżowania z al. Rzeczypospolitej wraz z budową mostu na rzece Kaczawie. Obecnie realizowany Etap III zapewni szybkie połączenie drogowe największych osiedli mieszkaniowych w Legnicy-Piekary i Kopernika-zarówno z centrum miasta, terenami jak i obiektami rekreacyjnymi zlokalizowanymi przy Parku Miejskim, jak również obszarami aktywności gospodarczej w rejonie byłego lotniska, Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, czy Huty Miedzi Legnica. To także poprawa dostępności do dróg wylotowych z miasta - DK94 i autostrady A4.
Docelowo obiekt inżynieryjny posiadać będzie następujące parametry:
• konstrukcja 1-przęsłowa, żelbetowa, prefabrykowana oparta na monolitycznych ścianach;
• rozpiętość elementu łukowego w świetle – 19,00m;
• długość wiaduktu wzdłuż linii kolejowej – 22,24m;
• szerokość pasa ruchu: 3,5m ;
• szerokość chodnika – po obu stronach jezdni chodnik dla pieszych o szerokości 2,0m;
• szerokość ścieżki rowerowej – po obu stronach jezdni ścieżka rowerowa o szerokości 2,0m;
• nawierzchnia drogi – asfaltowa;
Termin zakończenia robót budowlanych dotyczących wiaduktu wraz z odcinkami dróg dojazdowych to koniec 2023 r.