Wydział Środowiska i Gospodarowania Odpadami Urzędu Miasta przypomina właścicielom nieruchomości, o obowiązku zgłaszania wszelkich zmian mających wpływ na wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Dotyczy to m.in. uaktualniania składanych deklaracji w przypadku narodzin nowego członka rodziny, czy też w momencie zbycia nieruchomości. Trzeba pamiętać, że właściciele nieruchomości na poinformowanie urzędu mają czas do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana
Działając w oparciu o zapisy ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach wydział środowiska wzywa właścicieli nieruchomości do składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami lub wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji w związku z narodzinami nowego członka rodziny. Na przełomie grudnia 2021 r. i stycznia 2022 r. wystawiono 79 wezwań do wyjaśnień, bądź złożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w związku z faktem narodzin nowego członka rodziny.
Przypominamy, iż deklarację zmieniającą składa właściciel (w rozumieniu ustawy o u.c.p.g.) bezpośrednio do organu podatkowego. W przypadku zabudowy jednorodzinnej – bezpośrednio do organu podatkowego. W przypadku budynków wielolokalowych – oświadczenia składa się do zarządcy nieruchomości np. zarządu bądź zarządcy wspólnoty mieszkaniowej, do spółdzielni mieszkaniowej. Trzeba pamiętać, że właściciele nieruchomości na poinformowanie urzędu mają czas do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana.
Podstawa prawna. Stosownie do treści art. 6m ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 r. poz. 888 z późn. zm.), „w przypadku zmiany danych będących podstawą ustalenia wysokości należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi lub określonej w deklaracji ilości odpadów komunalnych powstających na danej nieruchomości, właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana”.
Jednocześnie zgodnie z art. 6o ust. 1 ww. ustawy: „w razie niezłożenia deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo uzasadnionych wątpliwości co do danych zawartych w deklaracji wójt, burmistrz lub prezydent miasta określa, w drodze decyzji, wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, biorąc pod uwagę dostępne dane właściwe dla wybranej przez radę gminy metody, a w przypadku ich braku - uzasadnione szacunki, w tym w przypadku nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, średnią ilość odpadów komunalnych powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze”.